Duurzaam verpakken: Wat u moet weten

Duurzaam verpakken

De vraag van de consument naar natuurlijke, gezonde en gemakkelijke voeding is de afgelopen tien jaar toegenomen, en dat geldt ook voor het aantal startende bedrijven dat werkt aan manieren om deze voedingsmiddelen te verpakken met kenmerken die aan die eisen voldoen. Voor de consument betekent dit een toename van de keuzemogelijkheden voor dezelfde prijs. Voor fabrikanten betekent het nieuwe verpakkingstechnologie en -praktijken om de kosten te drukken en de winstgevendheid te verhogen. En voor duurzame verpakkingsbedrijven betekent het een kans van één generatie om hun bedrijf te laten groeien. De vraag is: wat voor soort kans is het? Laten we eens kijken naar enkele tekenen die erop wijzen dat het tijd is om na te denken over uw eigen groei als een duurzaam verpakkingsbedrijf.

Consumenten eisen duurzamere voedselverpakkingen.

De vraag van consumenten om producten duurzaam te verpakken neemt al jaren toe en wordt nu gedreven door economische motieven. Naarmate de prijs van voedsel stijgt, willen consumenten weten dat hun geld verder gaat – en duurzame voedingsmiddelen zijn een voor de hand liggende keuze. Deze trend is versterkt door belangrijke evenementen, zoals de Wereldvoedselconferentie 2015 in zuidelijk Afrika, de Olympische Spelen van Rio in 2016 en de Olympische Zomerspelen 2016 in Rio de Janeiro, Brazilië. Consumenten hebben ook meer verhalen gehoord over voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit. Deze evenementen zijn belangrijk geweest omdat ze de voedingsindustrie de boodschap hebben gegeven dat consumenten duurzamere voedingsproducten willen. Consumenten willen ook duurzamere voedselverpakkingen, en er is een groeiende trend naar natuurlijke, biologische en biologisch afbreekbare producten. Mede daarom zie je de opkomst van plantaardige materialen, waaronder plantaardig plastic.

Nieuwe duurzame voedselverpakkingstechnologieën worden commercieel levensvatbaar.

Nieuwe duurzame voedselverpakkingstechnologieën worden nu commercieel haalbaar. Transparante PET-flessen van harde kunststof zijn bijvoorbeeld het meest gebruikte verpakkingsmateriaal ter wereld voor levensmiddelen en dranken. Maar ze hebben een keerzijde: Ze zijn niet biologisch afbreekbaar, zodat het honderden jaren kan duren voordat ze op een boerderij of in een marien milieu worden afgebroken. Nieuwe materialen, zoals PET-folie op suikerbasis en PET op suikerbasis met additieven om het stugger te maken, worden ontwikkeld om de hoeveelheid energie die nodig is om de flessen te maken, te verminderen. Ze kunnen gemakkelijker worden gerecycleerd dan de huidige PET-flessen, waardoor ze langer kunnen worden gerecycleerd. Ook nieuwe biologisch afbreekbare kunststoffen worden commercieel levensvatbaar. Voorbeelden zijn kunststoffen op basis van zetmeel, gemaakt van maïs of suiker. Deze materialen zijn biologisch afbreekbaar, dus breken ze in het milieu af in kooldioxide, wat gunstig is.